nosfe pisze:
I teraz pytanie, czy odłączona lambda za katalizatorem ma wpływ na lampkę/spalanie? Ta przed katalizatorem jest podłączona, możliwe ze katalizator umarł, a sondę odłączono żeby nie świrowała?
Błędów nie ma żadnych.
Odłaczona sonda ZA kataliaztorem zasadniczo nie ma wpływu na spalanie. Chociaż trochę ma:P, gdyż służy do kontroli stopnia zużycia pierwszej (przed katalizatorem) sondy lambda zwanej regulacyjną. Cytuję materiał techniczny InterCarsu
"Drugi czujnik tlenu, zamontowany za konwerterem katalitycznym, ma za zadanie kontrolę średniego składu spalonej mieszanki, regulowanej na podstawie sygnałów regulacyjnego czujnika tlenu. Jeśli na podstawie sygnałów drugiego czujnika tlenu sterownik wykryje, że mieszanka spalana w silniku jest za uboga, mimo że sygnał regulacyjnego czujnika tlenu pod względem elektrycznym jest prawidłowy, to tak zwiększa czasy wtrysku benzyny, aby sygnału drugiego czujnika tlenu informował o spalaniu mieszanki o składzie wymaganym przez program sterownika. Dlatego czujnik tlenu zamontowany za każdym z konwerterów katalitycznych, w rozwiązaniach konstrukcyjnych pokazanych na rysunkach od 1 do 5, jest nazywany prowadzącym. Kontrola regulacyjnego czujnika tlenu, zamontowanego przed konwerterem katalitycznym, przez czujnik prowadzący, zamontowany za konwerterem katalitycznym, jest możliwa, ponieważ część substancji powodujących zużycie chemiczne czujników tlenu, znajdujących się w spalinach, jest zatrzymywana przez konwerter katalityczny, powodując również jego zużycie. Dzięki temu, czujnik prowadzący zużywa się wolniej od czujnika regulacyjnego, a więc może go kontrolować. To czy danym samochodzie sygnał z prowadzącego czujnika tlenu jest aktualnie wykorzystywany do regulacji składu mieszanki zasilającej silnik, można się dowiedzieć, wykorzystując funkcję odczytu „Parametry bieżące”, czytnika OBD." Ta ostatnia opcja jest być może dostępna w końcówce produkcji Jajka - u mnie (1996) nie ma gniazda OBD.
nosfe pisze:
P.S Jak sprawdzić działanie lambdy ? Daje 0-5V (0-uboga, 5-bogato - czy odwrotnie?)
Pozdrawiam, będę wdzięczny za sugestie

O'rety!. To w Jajku jest sonda szerokopasmowa??? Nie wiedziałem.
Nie wiem (jeszcze:-)) jak tu jest - zwykle 0-uboga, ale bywa różnie.
A skąd wiesz że są takie napięcia? Znaczy musiałeś zmierzyć...
To że napięcie zmienia się w takim zakresie świadczy, że sonda jeszcze działa.
Pozostaje pytanie jak szybkie są te zmiany i to one wskazują na stopień żużycia sondy.
Jak oscylacje są wolne "sonda leniwa":) - kwalifikuje się do wymiany.
Jeśli odczyty masz z interfaca gazowego? to podeslij na PW plik oscyloskopu (o ile jest taka możliwość) popatrzę..
Co ciekawe w mojej nieruchomości, w której w kwietniu br. miemieckie ASO wymieniło za jedyne Eur 1,8k kompletny wydech, to łobuzy założyli tylko jedną sondę....
Pozdrawiam
Michał
[ Dodano: Pią 31 Sie, 2012 ]
grzechoo pisze:Ja miałem uszkodzoną sondę za katalizatorem, wymieniłem na nową z myślą że zmniejszy mi się spalanie, ale niestety jak było tak jest.
Czasami wywala mi błąd 25 i 26 czyli skład mieszanki, ale o dziwo check się nie zaświeca, tylko jest błąd w pamięci ECU. Auto czy z błędem czy bez jeździ tak samo.
To je Previa, tego nie zrozumujesz.

No to ciekawe, że w sumie tak istotny błąd (skład mieszanki) nie powoduje wywalenia Checka...
O ile dobrze rozumiem w nomenklaturze Toyoty Previi druga sonda to "Sub-oxygen sensor" i z tabeli kodów, jej błąd (27) może występować w specyfikacji kalifornijskiej. Ale rodzi się pytanie, kiedy ten materiał był przygotowany i czy późniejsze egzemplarze sprzedawane w Europie też nie miały czegoś takiego.
I znów nawiazanie do mojej nieruchomości:-). Wypluła ona 21 co mnie dziwi gdyż chyba dotyczy sondy przed katalizatorem, a niewątpliwie jest i to nowa...
Pozdr
Michał