Lampka economy, sonda lambda

wszystko co dotyczy silnika i jego bliskich okolic.

Moderatorzy: Matka prEvka, galtom, parrot, HOYNA, 0jciec Prezes, Ladapis

nosfe
Previanin
Previanin
Posty: 42
Rejestracja: pn 18 cze, 2012
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Lampka economy, sonda lambda

Post autor: nosfe » czw 30 sie, 2012

Witam

Szukałem, ale nie znalazłem informacji, wiec zapytam ;)

Przy okazji prac garażowych przy previi (wymiana komputera i kabli lpg) skoro mam wszystko na wierzchu (na kanale) postanowiłem zając się resztą wkurzających usterek.

Nie działa mi lampka ekonomy na desce rozdzielczej, pali się tylko zieleń. Przy okazji znalazłem odłączoną brutalnie (ucięte kable) sondę lambdę za katalizatorem. I teraz pytanie, czy odłączona lambda za katalizatorem ma wpływ na lampkę/spalanie? Ta przed katalizatorem jest podłączona, możliwe ze katalizator umarł, a sondę odłączono żeby nie świrowała?

Błędów nie ma żadnych.

Co do lampki ekonomy zakładałbym, że jest sterowany bardziej czujnikiem położenia przepustnicy, niż lambdą, ale kto wie. Zasadniczo mi to nie przeszkadza, ale jestem ciekaw czemu nie działa.

Na benzynie spalanie 16-18 - tyle samo co na gazie - dosyć sporo chyba. Mówię o delikatnej jeździe po mieście.

P.S Jak sprawdzić działanie lambdy ? Daje 0-5V (0-uboga, 5-bogato - czy odwrotnie?)

Pozdrawiam, będę wdzięczny za sugestie :)

Awatar użytkownika
galtom
Previanin
Previanin
Posty: 2852
Rejestracja: sob 12 kwie, 2008
Lokalizacja: Katowice i Bielsko
Kontakt:

Post autor: galtom » pt 31 sie, 2012

O ile sie orientuje, to sondy lambda sa potrzebe komputerowi do okreslenia mieszanki paliwa. Skor Toja druga zostala tak potraktowana to pewnie check by swiecil przy Pb i LPG gdyby mogl.
Po pierwsze spalanie beznyny 16-18 to jakis kosmos, chyba, ze masz susper ciezka noge i wiekszosc czasu spedzasz w korkach.

Srednio Previa powinna palic w okolicy 12-13l Pb przy noermalnym uzytkowaniu i ok 14-16l lpg (ze wskazaniem na 15).

Bez analizy spalin to nie wiem jak komp od benzyny i LPG ma ustalic sklad mieszanki zeby byla ok. Za bogata pol bidy bo nie rozwali glowicy i gniazd zaworowych ale zbyt uboga juz owszem.

Ta druga sonda wydaje mi sie bardzo potrzebna, szczegolnie w Previi, szczegolnie jak jezdzi na LPG. Jak dasz rade to sproboj to uruchomic.
Poza tym, gdyby druga sonda byla podpieta (ale w oslonce/emulatoreze) to chceck Ci zgasnie choc sklad spalin jest zly bo katalizator nie dziala... ale jesli ona wogole sygnalu nie daje a chcek nie swieci to albo zarowka albo tez moze zostalo to tak brutalnie potraktowane.
Pozdrawiam, Galtom
Obrazek

nosfe
Previanin
Previanin
Posty: 42
Rejestracja: pn 18 cze, 2012
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: nosfe » pt 31 sie, 2012

Dzięki za podpowiedź, dzisiaj będę dalej walczył to sprawdzę co i jak i podłączę.

Nie mam ciężkiej nogi właśnie, znaczy mam, ale ostatnio jeżdżę delikatnie i te 16-17 wychodzi bez korków w normalnej miejskiej jeździe. Też myślałem, że to jest sporo za dużo.

Check się nie świeci, zobaczymy co będzie jak podepnę sondę. Dzięki za info, dam znać co wyszło, chociaż pewnie nie będzie to takie szybkie.

Awatar użytkownika
galtom
Previanin
Previanin
Posty: 2852
Rejestracja: sob 12 kwie, 2008
Lokalizacja: Katowice i Bielsko
Kontakt:

Post autor: galtom » pt 31 sie, 2012

Spoko - powodzenia, trzymamy kciuki!
Pozdrawiam, Galtom
Obrazek

Awatar użytkownika
grzechoo
Previanin
Previanin
Posty: 360
Rejestracja: pn 15 cze, 2009
Lokalizacja: KrakĂłw
Kontakt:

Post autor: grzechoo » pt 31 sie, 2012

Ja miałem uszkodzoną sondę za katalizatorem, wymieniłem na nową z myślą że zmniejszy mi się spalanie, ale niestety jak było tak jest.
Czasami wywala mi błąd 25 i 26 czyli skład mieszanki, ale o dziwo check się nie zaświeca, tylko jest błąd w pamięci ECU. Auto czy z błędem czy bez jeździ tak samo.

To je Previa, tego nie zrozumujesz. :)
[you], szukasz nowych czĂŞÂści do Swojej Prevki?
Wal na PW, coÂś wykombinujemy.

Mikaell
Previanin
Previanin
Posty: 157
Rejestracja: ndz 22 lip, 2012
Lokalizacja: MysiadÂło/Warszawa
Kontakt:

Re: Lampka economy, sonda lambda

Post autor: Mikaell » pt 31 sie, 2012

nosfe pisze:
I teraz pytanie, czy odłączona lambda za katalizatorem ma wpływ na lampkę/spalanie? Ta przed katalizatorem jest podłączona, możliwe ze katalizator umarł, a sondę odłączono żeby nie świrowała?
Błędów nie ma żadnych.
Odłaczona sonda ZA kataliaztorem zasadniczo nie ma wpływu na spalanie. Chociaż trochę ma:P, gdyż służy do kontroli stopnia zużycia pierwszej (przed katalizatorem) sondy lambda zwanej regulacyjną. Cytuję materiał techniczny InterCarsu
"Drugi czujnik tlenu, zamontowany za konwerterem katalitycznym, ma za zadanie kontrolę średniego składu spalonej mieszanki, regulowanej na podstawie sygnałów regulacyjnego czujnika tlenu. Jeśli na podstawie sygnałów drugiego czujnika tlenu sterownik wykryje, że mieszanka spalana w silniku jest za uboga, mimo że sygnał regulacyjnego czujnika tlenu pod względem elektrycznym jest prawidłowy, to tak zwiększa czasy wtrysku benzyny, aby sygnału drugiego czujnika tlenu informował o spalaniu mieszanki o składzie wymaganym przez program sterownika. Dlatego czujnik tlenu zamontowany za każdym z konwerterów katalitycznych, w rozwiązaniach konstrukcyjnych pokazanych na rysunkach od 1 do 5, jest nazywany prowadzącym. Kontrola regulacyjnego czujnika tlenu, zamontowanego przed konwerterem katalitycznym, przez czujnik prowadzący, zamontowany za konwerterem katalitycznym, jest możliwa, ponieważ część substancji powodujących zużycie chemiczne czujników tlenu, znajdujących się w spalinach, jest zatrzymywana przez konwerter katalityczny, powodując również jego zużycie. Dzięki temu, czujnik prowadzący zużywa się wolniej od czujnika regulacyjnego, a więc może go kontrolować. To czy danym samochodzie sygnał z prowadzącego czujnika tlenu jest aktualnie wykorzystywany do regulacji składu mieszanki zasilającej silnik, można się dowiedzieć, wykorzystując funkcję odczytu „Parametry bieżące”, czytnika OBD." Ta ostatnia opcja jest być może dostępna w końcówce produkcji Jajka - u mnie (1996) nie ma gniazda OBD.

nosfe pisze: P.S Jak sprawdzić działanie lambdy ? Daje 0-5V (0-uboga, 5-bogato - czy odwrotnie?)
Pozdrawiam, będę wdzięczny za sugestie :)
O'rety!. To w Jajku jest sonda szerokopasmowa??? Nie wiedziałem.
Nie wiem (jeszcze:-)) jak tu jest - zwykle 0-uboga, ale bywa różnie.
A skąd wiesz że są takie napięcia? Znaczy musiałeś zmierzyć...
To że napięcie zmienia się w takim zakresie świadczy, że sonda jeszcze działa.
Pozostaje pytanie jak szybkie są te zmiany i to one wskazują na stopień żużycia sondy.
Jak oscylacje są wolne "sonda leniwa":) - kwalifikuje się do wymiany.
Jeśli odczyty masz z interfaca gazowego? to podeslij na PW plik oscyloskopu (o ile jest taka możliwość) popatrzę..

Co ciekawe w mojej nieruchomości, w której w kwietniu br. miemieckie ASO wymieniło za jedyne Eur 1,8k kompletny wydech, to łobuzy założyli tylko jedną sondę....

Pozdrawiam
Michał

[ Dodano: Pią 31 Sie, 2012 ]
grzechoo pisze:Ja miałem uszkodzoną sondę za katalizatorem, wymieniłem na nową z myślą że zmniejszy mi się spalanie, ale niestety jak było tak jest.
Czasami wywala mi błąd 25 i 26 czyli skład mieszanki, ale o dziwo check się nie zaświeca, tylko jest błąd w pamięci ECU. Auto czy z błędem czy bez jeździ tak samo.

To je Previa, tego nie zrozumujesz. :)
No to ciekawe, że w sumie tak istotny błąd (skład mieszanki) nie powoduje wywalenia Checka...

O ile dobrze rozumiem w nomenklaturze Toyoty Previi druga sonda to "Sub-oxygen sensor" i z tabeli kodów, jej błąd (27) może występować w specyfikacji kalifornijskiej. Ale rodzi się pytanie, kiedy ten materiał był przygotowany i czy późniejsze egzemplarze sprzedawane w Europie też nie miały czegoś takiego.

I znów nawiazanie do mojej nieruchomości:-). Wypluła ona 21 co mnie dziwi gdyż chyba dotyczy sondy przed katalizatorem, a niewątpliwie jest i to nowa...

Pozdr
Michał

nosfe
Previanin
Previanin
Posty: 42
Rejestracja: pn 18 cze, 2012
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: nosfe » pt 31 sie, 2012

To nie jest sonda szerokopasmowa :) Nie skonfigurowałem jeszcze kompa gazowego, pokazuje różne cuda, przestawiłem i działał chyba w zakresie 0-1V.


Co do sondy, to dzisiaj się przyjrzałem, i sonda za katalizatorem jest podłączona. Przed katalizatorem mam 2 sondy w sumie w jednym miejscu (dziwne?) - boczna jest podłączona, a ta od góry jest odłączona, w załączniku zdjęcia. Chyba że co coś innego, a ja się na niczym nie znam :)

Co ciekawe, odłączona sonda ma 4 kable, a jedyna wtyczka która jest w zasięgu ma 2 piny - nie mam pojęcia o co chodzi.

Obrazek

Awatar użytkownika
grzechoo
Previanin
Previanin
Posty: 360
Rejestracja: pn 15 cze, 2009
Lokalizacja: KrakĂłw
Kontakt:

Post autor: grzechoo » pt 31 sie, 2012

Ale masz tam coś strasznie pokićkane. Może ktoś zamiast odkręcić starą sondę - w obawie że się urwie - odłączył ją i wstawił drugą sondę. Mimo wszystko to i tak więcej roboty z taką zabawą niż po prostu uwalić starą i w jej miejsce dać nową. Ta nowa to chyba jakiś zamiennik, albo sonda stosowana bodaj że po 96 roku, gdzie nie była przykręcana do flanszy na dwie śrubki, tylko wkręcana. Może najzdrowiej by było wrócić do fabrycznej opcji i kupić dedykowaną sondę denso - chyba to jakieś 300zł.
[you], szukasz nowych czĂŞÂści do Swojej Prevki?
Wal na PW, coÂś wykombinujemy.

nosfe
Previanin
Previanin
Posty: 42
Rejestracja: pn 18 cze, 2012
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: nosfe » sob 01 wrz, 2012

Wydaje mi się, że jest tak jak mówisz - ktoś dał zamiennik. Będę sprawdzać czy ona działa poprawnie i zobaczę co i jak. Jak działa nie będę wymieniać - jeżeli nie działa to zlikwiduję te czary i zrobię tak jak być powinno :)

ODPOWIEDZ