Problemy z silnikiem

wszystko co dotyczy silnika i jego bliskich okolic.

Moderatorzy: Matka prEvka, galtom, parrot, HOYNA, 0jciec Prezes, Ladapis

ELEKTRO
Previanin
Previanin
Posty: 728
Rejestracja: ndz 08 paź, 2006
Lokalizacja: Warszawa Ochota
Kontakt:

Problemy z silnikiem

Post autor: ELEKTRO » wt 21 sty, 2014

Trochę historii
Styczeń 2013 wymiana czujnika temperatury płynu chłodzącego. Komputer zresetowany - błędu 22 brak.
Listopad 2013 Prevka zaczęła "spalać" płyn z chłodnicy, diagnoza mechanika uszczelka pod głowicą.
Grudzień 2013 wymiana uszczelki pod głowicą, previa odebrana, gdy była rozgrzana; na drugi dzień problem z odpaleniem; objawy jak przy padniętym czujniku temperatury (jest błąd 22), więc mechanik czujnik wymienił.
Styczeń br. previa zaczyna fiksować, raz po wyłączeniu silnika - nie odpala, ale po około 5 minutach jest O.K. a innym razem odpala bez problemu. Na zimny silniku problem nie występował. Zdarzało się też, że przy gwałtownym ruszaniu potrafiła zgasnąć, a z zapaleniem jw. raz bez problemu, raz dopiero po 5 minutach.
Jednak w sobotę, (gdy była najbardziej potrzebna), zdechła całkowicie. Silnik zimny nie odpala, objawy, jak przy padniętym czujniku i jest błąd 22.
Wczoraj sam wziąłem się do roboty, kupiłem nowy czujnik, wymieniłem - odpaliła bez problemu, lecz po rozgrzaniu silnika zaczęły się problemy z obrotami. Komputer zresetowany błędu 22 brak.
Przy dodaniu gazu (na parku czy neutralu) i gwałtownym puszczeniu pedału obroty spadają i gaśnie, przy delikatnym odpuszczeniu gazu raz gaśnie raz nie. Obroty ustawione na około 700. Zaryzykowałem jazdę i podczas jazdy (bez szarżowania) zero problemów.
Po jeździe (około 15 km) sprawdziłem błędy - 22 nie wrócił.
Nie znam się, więc pomyślałem, że może komputer musi się "dopasować" do nowego czujnika temp.
Dzisiaj syn chciał podszkolić się w jeździe zimowej (w listopadzie zrobił prawko). Odpaliła bez problemowo, wyjechaliśmy w trasę, po około 40 km zatrzymaliśmy się na pustym zaśnieżonym parkingu i przy próbie gwałtownego ruszenia zgasła. Próba odpalenia - nic, dopiero po 5 minutach odpaliła. Z obrotami nie ma problemu. Jazda dalej, kolejny parking, kolejna próba ostrzejszego hamowania i ruszania i ... znowu zgasła przy ruszaniu. Obroty - na parku przegazówka i silnik gaśnie. Podniosłem (linką) obroty na 1000 bez rezultatu.
Sprawdzam komputer i szlag mnie trafia znowu jest błąd 22. :evil:
Wróciliśmy do domu, podczas jazdy jest ok. ale obroty na parku, po dodaniu gazu i odpuszczeniu raz 1000, raz poniżej 700 i gaśnie lub nie, jak w ruletce.
Czy znowu walną czujnik temperatury? Trzeci w ciągu roku? Mało prawdopodobne...
Może jakieś sugestie - grzecznie proszę.

Mikaell
Previanin
Previanin
Posty: 157
Rejestracja: ndz 22 lip, 2012
Lokalizacja: MysiadÂło/Warszawa
Kontakt:

Post autor: Mikaell » śr 22 sty, 2014

Jestem zmęczony i zasypiam - nie ma siły sprawdzić i w zasadzie myśleć... więc może głupoty wygaduję.
Czujnik położenia wału ?
Skąd ECU (ECM) w Previi wie jakie są obroty?

Tak przez analogię do starych (RWD) Volvo gdzie padanie czujnika położenia wału dawało podobne skutki

pozdr
Michał

Humek
Previanin
Previanin
Posty: 526
Rejestracja: ndz 16 sty, 2011
Lokalizacja: CiechanĂłw
Kontakt:

Post autor: Humek » ndz 02 lut, 2014

nie wiem czy dobrze mówię i czy rocznik twój posiada regulację dawki powietrza. Na przepustnicy powinieneś zobaczyć śrubkę na płaski śrubokręt, przy regulacji musisz uważać by nie przesadzić, zniknie tak zwany dół po wciśnięciu pedału gazu.
opcja szukaj to skarbnica informacji

ELEKTRO
Previanin
Previanin
Posty: 728
Rejestracja: ndz 08 paź, 2006
Lokalizacja: Warszawa Ochota
Kontakt:

Post autor: ELEKTRO » czw 06 lut, 2014

Od 21 stycznia wiele się zmieniło, Previa padła i nie odpala - pozostało tylko na lawetę i do mechanika, tylko... gdzie?
Po przez kolegi znajomego dostałem namiary na warsztat, ale ze 40 km od Wa-wy
Koszt samej lawety ... nawet nie pytałem :cry:

Ponownie dobrałem się do czujnika i znalazłem łączenie na przewodach kostki czujnika.
Ktoś spartaczył to połączenie, tzn. skręcił przewody nie oczyszczając żył z nalotu.
Po oczyszczeniu i zlutowniu połączenia Previa odpala bez problemu...
Błąd 22 nie powraca.
Tomek P. miałeś rację, był problem z oprzewodowaniem. Dziękuję za radę.

Pozostał jednak temat spadających obrotów na parku lub neutralu, podczas jazdy nie ma tego problemu - jak na razie, przejechałem dopiero około 60 km.
Humek, mam rocznik 1997 - śrubki nie znalazłem

Jest jeszcze jeden niepokojący objaw, po przejechaniu np. 30 km, zgaszeniu silnika i próbie ponownego odpalenia - zero nie odpala :evil:
Dopiero po około 5 minutach zapala odrazu.
Powtórzę się: błąd 22 (czujnik temperatury cieczy chłodzącej) nie pojawia się

Kontakt do wyżej wspomnianego mechanika urwał się - może się obraził, że nie będzie potrzebna laweta.
Jeśli ktoś może polecić speca od Previi, najlepiej w Wa-wie, bardzo proszę o namiary.
Niby da się jeździć, ale świadomość, że jak zgaśnie to będę czekał 5 minut aż zechce zapalić jest nie do przyjęcia (co jak zgaśnie na przejeździe kolejowym...)
Znajomy obserwując moje męczarnie z Previą pod blokiem, zasugerował, że te objawy, to może być silnik krokowy. Jestem laikiem i nawet nie wiem co to za ustrojstwo, gdzie jest (jeśli Previa w ogóle to ma zainstalowane); czy do tego da się dobrać bez specjalistycznych narzędzi i pod chmurką?

Teraz kilka słów o wspomnianym czujniku,
Zgodnie z książką oporność zimnego powinna być od około 20 k Ohm do około 245 Ohm jak gorący i tak się zachowuje obecnie zainstalowany (TOYOTA 89422-35010) przy wyłączonym zapłonie.
Ciekawy byłem jak pracuje czujnik przy włączonym silniku (gdy lutowałem połączenie, wstawiłem dwa dodatkowe kabelki do podłączenia omomierza) i tu zaskoczenie oporność czujnika gorącego przy włączonym zapłonie (na pracującym silniku tak samo) wynosi około 3 k Ohm. Jak bardzo rozgrzany to co nieco spada do 2,89 k Ohm, ale to i tak ponad 10 razy więcej niż bez zapłonu.
Może jest na forum spec, co by stwierdził, czy to normalne zachowanie. W książce niestety nie podają czy pomiar wykonywać z włączonym zapłonem czy nie.
Czujnik (zamiennik) z Inter Carsu testowałem krótko gdyż jego najniższa oporność to 350 Ohm.

Znalazłem dwa numery (Toyoty), które pasują do Previi: TOYOTA 89422-20010 i TOYOTA 89422-35010 który jest właściwy?
Może moje problemy to kwestia doboru właściwego czujnika?

Mikaell
Previanin
Previanin
Posty: 157
Rejestracja: ndz 22 lip, 2012
Lokalizacja: MysiadÂło/Warszawa
Kontakt:

Post autor: Mikaell » pt 07 lut, 2014

W świetle (ciemnym:) mojej wiedzy podane objawy nie powinny być raczej skutkiem wadliwego działania krokowca. Krokowiec zabrudzony może raczej powodować falowanie nierównomierność wolnych obrotów.
Drąż temat czujnika. Pomiar rezystancji robiłbym bez podłączonego zapłonu. Nominalna rezystancja podana jest najprawdopodobniej dla ok 20st.
Większość czujników temperatury jest NTC. Negatywna korelacja oporności do temperatury.

kpeugeot
Previanin
Previanin
Posty: 7
Rejestracja: pn 20 sty, 2014
Lokalizacja: lublin
Kontakt:

Post autor: kpeugeot » pt 07 lut, 2014

sprawdź swoje auto tutaj

http://www.toyodiy.com/

bedziesz wtedy wiedział który masz czujnik

ELEKTRO
Previanin
Previanin
Posty: 728
Rejestracja: ndz 08 paź, 2006
Lokalizacja: Warszawa Ochota
Kontakt:

Post autor: ELEKTRO » sob 15 lut, 2014

Dziękuję za podpowiedzi.
Oddałem autko do warsztatu.
Wczoraj odebrałem i problem z zapaleniem gorącego silnika już nie istnieje. Była brudna i rozklekotana przepustnica. Sprawdzili cały dolot (cokolwiek by to miało znaczyć) i nie widzą więcej usterek.
Pozostała jednak drobna niedogodność, tzn. spadające obroty przy "przegazówce" na parku, ale tylko na parku (lub neutralu), w czasie jazdy problem nie występuje. W warsztacie stwierdzili, że mogą szukać dalej ale szkoda kasy.

Awatar użytkownika
zielony92
Previanin
Previanin
Posty: 161
Rejestracja: pt 21 mar, 2008
Lokalizacja: wĂłlka zrĂŞczycka/koÂło Krakowa
Kontakt:

Post autor: zielony92 » pt 11 kwie, 2014

Miałem podobne objawy w mojej,za radą Tomka z Krakowa przedmuchałem EGR(to takie rurki i kapturki pod fotelem kierowcy) i po problemie. :grin:

Mikaell
Previanin
Previanin
Posty: 157
Rejestracja: ndz 22 lip, 2012
Lokalizacja: MysiadÂło/Warszawa
Kontakt:

Post autor: Mikaell » pt 11 kwie, 2014

EGR - exhaust gas recirculation to ZUO. Tak jakby popiardywać sobie w płuca.
Miałem zamiar zlikwidować to w Violetce, ale ktoś zdążył ku memu zadowoleniu :) zrobić to wcześniej...

ELEKTRO
Previanin
Previanin
Posty: 728
Rejestracja: ndz 08 paź, 2006
Lokalizacja: Warszawa Ochota
Kontakt:

Post autor: ELEKTRO » wt 15 lip, 2014

Odgrzeje temat... może komuś się przyda...
Problem z odpalanie na gorącym silniku powrócił, po zgaszeniu czekałem kilka minut i odpalał. Im cieplej na dworze tym dłużej trzeba było czekać.
Przyzwyczaiłem się - widocznie tak ma ten egzemplarz, ale w końcu Previa całkowicie odmówiła posłuszeństwa - rozrusznik kręcił i nie odpalała. Próba sprawdzenia kodów błędów bez skutku - w ogóle nie świeci kontrolka CHECK ENGINE. Po zaholowaniu do warsztatu przez tydzień się męczyli, nie mogli "dogadać" się z komputerem, sprawdzali wiązki przewodów, czyścili styki na kostkach, wymienili cewkę zapłonową i kopułkę, która była b. mocno wypalona - rezultat samochód odpala ale po zgaszeniu znowu problem przez kilka minut. Mechanik poddał się ale zachował się O.K. wziął kasę tylko za kopułkę, ani grosza za robociznę (cewkę sam kupiłem).

Testując objawy zauważyłem, że po zgaszeniu silnika i ponownym włączeniu zapłonu brak jest kontrolek: CHECK ENGINE i poziomu oleju. Przy włączonym zapłonie i próbie zaobserwowania kiedy kontrolki zaświecą nie było rezultatu, czekałem 20 minut i nic.
Po wyłączeniu zapłonu i odczekaniu max do 10 minut, kontrolki pojawiały się i silnik odpalał.
Z ww objawami udałem się do "ostatniej deski ratunku" - warsztat AutoKaliska.
Stwierdzili, że mają pewne przypuszczenia.
Previa naprawiona :mrgreen:
Przyczyną był przekaźnik pod deską rozdzielczą, na jednym ze styków grzał się i dopiero po ostygnięciu można było uruchomić silnik
.
Przekaźnik zlokalizowali demontując deskę, ale później okazało się, że jest do niego dostęp (dość trudny, ale jest) od spodu deski rozdzielczej.
Niestety nie znam nazwy i szczegółowej funkcji przekaźnika - mechanik w dossier napisał: przekaźnik główny.
Przekaźnik o identycznych parametrach jest w skrzynce bezpiecznikowej opisany jako "Power Main".

ODPOWIEDZ